category big

Házon kívül

Többségünk hét közben menzán, kifőzdékben, gyors és hagyományos éttermekben étkezik. Ismersz jó minőségű, tápanyagban gazdag ételeket kínáló, a környezetre is figyelő étkezőhelyet, éttermet? Segítünk.

Valószínűleg kevesen tesszük föl magunknak a kérdést a menzán vagy egy étteremben: vajon az elfogyasztott ételek szolgálják-e egészségünket, vagy csak a látványt (ételét és környezetét) fizetjük meg bőségesen. Nem jut eszünkbe, honnan szállított alapanyagból főztek, hova kerül az ételmaradék, milyen vegyszerrel mosogatnak, pedig mindez egyaránt hat egészségünkre és az éghajlatra, környezetre.

Szerencsére ma már nálunk is vannak jó helyek. Sőt, húsmentes hétfőt tartó étterem is akad. Ha sokan keresünk ilyen helyeket, egyre több lesz belőlük.

Miért fontosak az ilyen helyek? Mert héten át ott eszünk, és szinte lehetetlen húsmentes (állati termék nélküli) ételhez jutni. A húsmentesként kínált ételek sem azok. A tésztára, pizzára sajtot halmoznak, vagy tejfölös szószt, a hagymalevest, sütőtökkrémlevest húsos alaplével (vagy húsleveskockával) főzik, rakott krumpli ritkán kapható kolbász, tojás nélkül stb.

A büfében sincs könnyű dolgunk, a húsmentesnek mondott szendvicsben sajt vagy tonhalkrém van némi salátával. A chips, a nápolyi és a többi késztermék mindegyikében van tartósítószer, állományjavító, ízfokozó, szigorúan a termék 100 grammjára engedélyezett mennyiségben. Csak azt nem vizsgálja senki, hogy mi van, ha többféléből többször 100 grammot eszünk.

Tulajdonképpen észre sem vesszük, de ha akarunk, ha nem, túl sok állati fehérjét és zsiradékot eszünk. Márpedig a túlzott húsfogyasztás, a nem megfelelő étrend számos civilizációs betegségért felel.

Ezért fontosak a jó helyek. A megfelelő tápértékű, friss összetevőkből készülő menü sokat ér.

Pompás receptek, húsmentes táplálkozási tanácsok és marketingötletek – íme a húsmentes hétfő kalauz iskolai, munkahelyi menzáknak, büféknek, éttermeknek.

 

Kapcsolódó elemek


Vásárlás

Gondoltad volna, hogy már a vásárlással is lassíthatod az éghajlatváltozást? Az egészséges étkezés alapja a beszerzés: megfelelő helyen megbízható minőséget, és máris kevesebb lesz az üvegházgáz a légkörben.

50 km-es diéta

Ne a kalóriákat csökkentsd, hanem a kilométereket. Ha alapvető élelmiszereink legalább 60-70%-át közvetlen környezetünkből, lehetőleg az 50 km-es körön belül termeltekből szerezzük be, azzal egészségünket és az éghajlatot is védjük.

Ételpazarlás

Dobtál már ki ételt? Ezzel bizony pénzt dobtál a szemétbe, és üvegházgázokat engedtél a légkörbe. Családonként évente 50 000 Ft-ot megtakaríthatnánk, ha mindig csak annyit vásárolnánk, amennyit megeszünk.

Komposztálás

A kukába dobott szerves hulladék lebomlásakor klímagyilkos metán kerül a légkörbe. Ne dobjuk ki, komposztáljuk. Komposztálni érdemes és nem csak kertes házban lehet!

Otthon

A reggelik, vacsorák és a hétvégék remek lehetőséget nyújtanak a kísérletezésre. Olcsóbb, meg jobb is, bár kissé időigényes, viszont együtt süthet-főzhet a család.