category big

Egészségedért

A hús fontos táplálék. Értékes fehérjéket, vitaminokat, ásványi anyagokat, sok vasat tartalmaz. De a jóból is megárt a sok.

Tény, hogy hazánkban a személyenként évente elfogyasztott élelem közel fele állati eredetű termék. Az állati fehérje fogyasztása 20%-kal, az állati zsiradéké 60%-kal haladja meg az egészséges mértéket.

Tény, hogy étrendünk 75%-ban előre feldolgozott, félkész, kész élelem, nem friss alapanyagokból készült házi.

Tény, hogy zöldségből, gyümölcsből, gabonafélékből az ajánlott mértéknél 15-25%-kal kevesebbet eszünk.

Tény, hogy nem mindegy, milyen húst, húskészítményt, sajtot, halat eszünk, azok honnan származnak, hogyan készültek.

Egyél kevesebb húst. A hús rostban szegény, telített zsírban, koleszterinben viszont gazdag, ami túlsúlyhoz, elhízáshoz, az erek korai meszesedéséhez, magas vérnyomáshoz, szívinfarktushoz, cukorbetegséghez vezethet, sőt növeli a köszvény, a csontritkulás, a máj- és vesebetegség, a rák kialakulásának kockázatát.

Tegyél több zöldséget, gyümölcsöt a tányérodra. A növényi étrend zsírban szegény, rostban gazdag és tele van vitaminnal, ásványi anyagokkal, rákmegelőző összetevőkkel. Tanulmányok százai igazolják, hogy étrendünkben minél nagyobb a gyümölcsök és zöldségek aránya, annál kisebb a rák kockázata.

Jó a szívnek. Ha kevesebb telített zsiradékot eszel, csökken a koleszterinszinted, és kisebb lesz a szív és érrendszeri betegség, a magas vérnyomás kockázata. Főleg a feldolgozott húsféléket (virsli, sonka, kolbász, bacon stb.) kerüld. A nitrites pácokban érlelt húskészítményekben általában túl sok a só, ami magas vérnyomást okozhat, ráadásul sokféle adalékanyagot is tartalmaznak.

A cukorszintnek. Kevesebb hússal, több zöldséggel, gyümölccsel csökkenthető a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata. Főleg a feldolgozott húsféléket kerüld. Napi 50 g feldolgozott hús fogyasztása 19%-kal növeli a 2-es típusú cukorbetegség és 42%-kal az érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

Karcsúsít. A kevesebb húst és több növényi élelmet evők ritkán túlsúlyosak. A növényekben sok a rost (ami nincs az állati termékekben), ezért kevesebb kalória is elég a jóllakottság érzéséhez. A fehérjében gazdag hüvelyesek, mint a borsó, bab, lencse, csicseriborsó rostjai segítik az emésztést, ezért könnyebben felszívódik a fehérje, a folsav, az ásványi anyagok, és kevesebb zsiradék és telített zsír kerül a szervezetedbe.

Egyél minőségit. A nagyüzemi állattartóknak kevésbé a minőség, inkább a mennyiség a fontos, és az, hogy
az állatok minél rövidebb idő alatt elérjék vágósúlyukat. A világ antibiotikum-készletének 50%-át az állatokkal etetik meg. A szabad tartású, kiegyensúlyozott táplálkozással, hormon- és antibiotikumos kezelések nélkül nevelt állatok húsa egészségesebb, mint a nagyüzemi állattenyésztésből származóké. Egyél kevesebbet, de minőségit.

Ez az, amit az orvos is ajánl!

eatAz utóbbi 50 évben étkezési szokásaink többet változtak, mint évezredek alatt. Míg korábban a húsfogyasztás leginkább lakomák, ünnepek kiváltsága volt, a fogyasztói társadalom ipari állattenyésztése a húst minden mennyiségben, minőségben és feldolgozásban elérhető napi élelmiszerré tette.

Tény, hogy Magyarországon egy ember átlag évente 620 kg ételt fogyaszt, és ennek közel 50%-a állati eredetű fehérje és zsiradék. Zöldséget, gyümölcsöt viszont lényegesen kevesebbet: az ideális 50-80 dkg helyett átlagosan csak 30-40 dkg-ot fogyasztunk naponta hazánkban.

Márpedig 30%-ban a táplálkozás, 30%-ban életkörülményeink, életmódunk és a környezet felelős egészségügyi állapotunkért, és csak 15-20%-ban genetikai örökségünk.

Magyarországon óránként 7 ember hal meg elhízás, vagy annak következtében kialakult betegségben. Népbetegség az epekő, a cukorbaj, az érelmeszesedés, a csontritkulás, az anyagcsere, szív, érrendszeri és légzőszervi megbetegedés. Vegyianyag-mentes, megfelelő tápértékű élelmiszerekkel és helyes életmóddal mindez megelőzhető lenne.

A mi kezünkben van a távirányító! Egészségünk nagymértékben rajtunk múlik.

A betegségek kialakulásának 80%-a közvetlen vagy közvetett kapcsolatban áll a helytelen táplálkozással az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) szerint.

Mérsékeljük húsfogyasztásunkat, hogy elkerüljük az olyan civilizációs betegségeket, amelyek a túlzott húsfogyasztás, a nem megfelelő étrend következményei:

  • az elhízást és a túlsúlyt, ami csökkentheti a nemzőképességet és növeli a meddőség kockázatát (a felnőtt magyar lakosság közel kétharmada, és minden 4. gyerek túlsúlyos vagy elhízott);
  • a túl magas koleszterinszintet (a felnőtt lakosság 66%-ának koleszterinszintje magasabb az ajánlottnál a túlzott telítettzsír- és transzzsírsav-bevitel miatt);
  • a 2-es típusú cukorbetegséget (több mint 800 000 cukorbeteg);
  • a köszvényt (200 000 érintett);
  • a szív és érrendszeri betegségeket (3 800 000 érintett);
  • a csontritkulást (600 000 nőt és 300 000 férfit érint, a hús növeli a szervezet savterhelését, a túlsavasodás csonttömeg-vesztéshez vezet);
  • egyes daganatos betegségeket (360 000 érintett).

Heti 2-3 alkalomnál gyakrabban ne fogyasszunk húst – javasolják a táplálkozási szakemberek.

Együnk az évszaknak megfelelő idényterményeket. A hüvelyesek (zöldbab, szárazbab, zöldborsó, sárgaborsó, lencse, csicseriborsó) fehérje-összetétele hasonlít a növények közül leginkább az állati eredetű, úgynevezett komplett fehérjékre, ugyanakkor sokféle ásványi anyagot, vitamint tartalmaznak, ezért az amúgy is túlzott mértékben fogyasztott húsfélék, sajtok remek kiváltói. Hetente legalább kétszer, háromszor kerüljenek terítékre. Sokféle ízesítésű szendvicskrém is készíthető belőlük – egészségesebb és olcsóbb, mint a sonka, halkrém vagy sajt. Hús helyett együnk néha lencséből, csicseriborsóból készült fűszeres fasírtot, vagy gabonafehérjéből sütött szejtánszeletet – nagyon finom és még egészséges is.

Recepteket, az otthoni elkészítést segítő rövid videókat itt találsz.

Heti egy húsmentes nap az egészségedért. Persze heti 3 nap még jobb lenne.

 

Kapcsolódó elemek


Éhezőkért

Ha kevesebb húst eszel, több ember jut élelemhez! Manapság 1 milliárd ember szenved krónikus alultápláltságban, miközben a világ mezőgazdasági területének 80%-án az állattelepek ellátására termelnek takarmányt.

Bolygónkért

Heti egy nap hús nélkül – nemcsak neked, a Földnek is nagy megkönnyebbülés! Az állattenyésztésnek nagy a szénlábnyoma: több felmelegedést okozó üvegházgázt termel, mint a növénytermesztés.

Pénztárcádért

Ha ritkábban és kevesebb húst eszünk, több pénzünk marad megfelelő tápértékű húst, zöldséget, gyümölcsöt vásárolni. A változatos, friss alapanyagokból, idényterményekből összeállított étrendből kevesebb is elég.

Állatok jólétéért

Állatok milliárdjait gyilkolják le évente húsukért. A haszonállatok többségét ma már ipari méretű állatgyárakban tartják, szűk helyre beszorítva, túlzsúfolt ketrecekben, zárt barakkban, karámban.